![]() |
Kjell Ingolf Ropstad er bekymret |
KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad er sint og litt
engstelig.
Han er sint på miljøbevegelsen (i alle fall på noen av dem), og er engstelig for at vi her i Norge skal få kinesiske tilstander, med krav om maksimum ett barn per familie og drap på uønskede jentebarn som en tragisk konsekvens.
Hvis dyr og mennesker skal være like mye verd, er vi
på ville veier, mener han, og skuler argsint i retning av noen unge
miljøvernere som skal ha gitt uttrykk for at de mener noe slikt.
Dessverre tror jeg at Ropstad er offer for flere
misforståelser. Han ser ut til å ha misforstått både budskapet til miljøungdommene
og målsettingene i norsk familiepolitikk. Dessuten, verst av alt, han har ikke
fått med seg bokfinkregelen. Den skal jeg komme tilbake til.
Miljøvernerne ber om respekt for alle levende
skapninger. De er opptatt av menneskelig verdighet
i møtet med andre levende vesener, snarere enn å sammenligne de enkelte arters verdi. Det synet burde det etter min
mening ikke være vanskelig for en KrF-leder å slutte seg til. Og når det
gjelder familiepolitikken, har jeg ikke forstått vår statsminister dithen at vi
i vårt land ønsker færre barnefødsler i Norge, tvert imot.
![]() |
Nære slektninger (mennesket til høyre) |
Jeg vet ikke om Ropstad tilhører dem som avviser utviklingslæren,
og at han da tar Bibelens skapelsesberetning bokstavelig. I første mosebok står
det jo å lese at Gud satte mennesket (mannen) til å herske over alle dyrene
sammen med sin hjelper (kvinnen). Men de
fleste av oss aksepterer vel, noen mer motstrebende enn andre, at alle jordens
levende skapninger har utviklet seg, gjennom milliarder av år, fra et felles
opphav.
Mennesket har utviklet seg fra samme forfedre som
våre nære slektninger, sjimpansene. Faktisk, har jeg lest, er det mindre
genetisk forskjell på mennesker og sjimpanser enn det er på indiske og
afrikanske elefanter. Selvfølgelig er vi mennesker en dyreart. Hva annet skulle
vi være?
![]() |
Bie |
Like selvfølgelig er det at vi mennesker setter
hensynet til oss selv foran hensynet til andre arter når vi er nødt til å
velge. For mennesket er mennesket viktigst, selvsagt. Er man en bie, stiller
saken seg riktignok noe annerledes. Og da kan det være nyttig å tenke over at
biene på planeten ville klare seg utmerket selv om det ikke fantes mennesker.
Det samme kan ikke sies om menneskeheten dersom biene blir borte, slik det
faktisk er fare for.
Det er her bokfinkregelen kommer inn.
![]() |
Gunnar Bull Gundersen |
Da miljøbevegelsen vokste fram på syttitallet,
formulerte forfatteren og radiomannen Gunnar Bull Gundersen på enklest mulig
måte hva som skjer når menneskene setter hensynet til seg selv foran hensynet
til resten av livet på vår klode. Han sa: «Når bokfinken faller, står du selv
for tur». Dette er bokfinkregelen, og det er denne regelen vi overser når vi
fortsetter å varme opp kloden med fossilt brensel, ødelegge regnskogene og
forsøple havet. «Bokfink» kan erstattes med hvilket annet artsnavn man måtte
ønske, regelen gjelder uansett.
Mennesket spiste av kunnskapens tre, kan vi lese i
Bibelens beretning om de første mennesker. De fikk kunnskap og makt som
skaperen ikke hadde tenkt at de skulle ha. Som de eneste skapningene på
planeten, har vi evnen til å forandre den i stor skala. Dessverre har vi ikke
den samme evnen til å se resultatene av det vi gjør i et gudeperspektiv. I stedet ser vi på verden med vårt eget, snevre,
jordiske blikk mens våre medskapninger får unngjelde for vår arroganse.
Fortsetter vi etter samme kurs, faller vi selv til
slutt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar