Stålsetts forbrytelse består i at han har benyttet
ulovlig arbeidskraft. Den ulovlige arbeidskraften er en 55 år gammel kvinne som
heter Lula Tekle, og hun har i mange år vært deltidsansatt som hjemmehjelp hos
biskopen. Det i seg selv skulle vel ikke være en forbrytelse, vil man kanskje
tenke.
Men Lula Tekle er eritreisk flyktning. Hun har søkt om asyl og om
oppholdstillatelse, men har fått avslag. Flere ganger. Innvandringsmyndighetene
mener at hun ikke har behov for beskyttelse, og at hun trygt kan reise tilbake
til Eritrea.
Dessuten tviler myndighetene på at hun er den hun
gir seg ut for. I likhet med svært mange asylsøkere kom hun nemlig til Norge
uten identitetspapirer.

Men hun har fått fortsette å arbeide hos biskopen.
Hun har fått beholde en mening i tilværelsen, tjent noen penger og fått hjelp
til å klare seg. Det er det mange av de «ureturnerbare» som ikke får.
Selv sliter jeg noe voldsomt med selve begrepet «ureturnerbare
asylsøkere» eller «ureturnerbare flyktninger». Det får meg til å tenke at
mennesker som kommer til vårt velfødde, privilegerte land på flukt fra krig,
undertrykkelse og nød, at de egentlig er en slags pakkepost som vi aller helst
ønsker å stemple med «Returner til avsender». For deretter å sende dem avgårde med
luftpost.

Lula er blitt ulovlig arbeidskraft. Gunnar Stålsett
er blitt en arbeidslivskriminell. Det finnes mange arbeidslivskriminelle. Det
er nok av firmaer som henter inn uregistrerte arbeidere fra fjern og nær, gir
dem uverdige arbeidsforhold og betaler dem luselønn. Slik kan firmaene legge
inn lave anbud, gjerne for offentlige prosjekter, og dermed sikrer de seg en
solid fortjeneste.
Jeg ser ingen ting som tyder på at Gunnar Stålsett har
oppført seg slik. Han har ikke handlet av egeninteresse, men av
nestekjærlighet. Han har ikke påført samfunnet sosiale problemer og bidratt til
økonomisk kriminalitet og skattesnyteri (skatt og arbeidsgiveravgift for Lula
er betalt). Han har tvert imot forbygd et sosialt problem og forhindret at Lula
har måttet ty til tigging, eller kanskje kriminalitet, for å få noe å leve av.
Men straffes skal han, biskopen.
Antakelig hadde han unngått straff hvis han ikke
hadde gått ut offentlig, latt seg intervjue og fortalt om saken. Men han var
ikke ute etter å slippe straff. Tvert imot ville han ha søkelys på seg og sitt
lovbrudd. Han vil at loven skal endres.
Det Stålsett gjør, kalles sivil ulydighet. Men biskopens sivile ulydighet består ikke i å lenke seg fast til oljeplattformer eller legge seg i vegen for anleggsmaskiner. Stålsetts protest består ikke i å forsøke å stanse samfunnsmaskineriet. Tvert imot bidrar han faktisk med sin bruk av den ulovlige arbeidskraften Lula Tekle til at samfunnsmaskineriet går littegrann lettere: Han er med på å redusere antall sosialhjelpsmottakere med én.
«Ingen kan sette seg over loven», slo politi og
justisminister fast da saken ble kjent. Og det har de rett i. Selv ikke en
biskop er hevet over loven. Men noen ganger er en lovbestemmelse så til de
grader i strid med de verdier vi i Norge bekjenner oss til, at den rett og
slett er feil. Menneskeskjebner kan ikke håndteres på samme måte som feilsendte
brev. Mennesker er mennesker, ikke gjenstander som kan tas imot, håndteres og
returneres. Når landets myndigheter ikke innser at de har skapt et regelverk
som bryter med alt som kan kalles humanisme, da er det godt at noen har mot til
å si ifra.
Dette motet har tidligere biskop Gunnar Stålsett.
Selv om landets øverste ledere forlanger at han skal bøye seg, står han like
rakrygget. Han snakker ikke med store bokstaver, men hans vilje til å gjøre det
rette er hard som stål.
Det er derfor jeg kaller ham for stålmannen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar